Projekt badawczy w warunkach domowych

Projekt badawczy w warunkach domowych

Starszak uczęszcza do przedszkola, które pracuje metodą projektu badawczego. Znacie? Słyszeliście? Polecacie? Pedagogiem nie jestem, więc opowiem Wam o tym z mojej perspektywy, czyli rodzica 🙂 Jest to metoda nauczania, w czasie której dzieci prowadzą pogłębione badania na wybrany samodzielnie temat. Mnie, jako laika metoda bardzo zaintrygowała. Jako, że mój biedny przedszkolak ma drugi raz ten sam projekt  – AUTO – to zaproponowałam, że spróbujemy wspólnie w domu przeprowadzić własny projekt badawczy. Dla mnie było to nie lada wyzwanie, bo doświadczenia edukacyjne mam jedynie z perspektywy ucznia i wychowywania własnych dzieci 🙂 Na swoje usprawiedliwienie dodam, że jestem ambitna i do każdego zadania przystępuję w pełni zaangażowana. Zresztą sami oceńcie jak nam poszło.

Projekt badawczy – WYBÓR TEMATU

Temat musi być bliski i ważny dla dzieci, opierać się na bezpośrednich doświadczeniach oraz być autentycznym obiektem. Przedszkolak zadecydował, że nasz pierwszy projekt badawczy będzie o KOSMOSIE. Teraz się zastanawiam, czy jego wybór był w pełni autonomiczny ;D

ANALIZA WYJŚCIOWA

Jako, że Maluch pisać nie umie, to ja pod jego dyktando spisałam na kartce wszystko to, co on wie już na temat kosmosu. Chłopak ma już 4,5 roku, więc co nieco już wie o świecie 🙂

Projekt badawczy - lista pytań

SIATKA PYTAŃ

Gdy dowiedzieliśmy się co Przedszkolak wie o kosmosie, to spisaliśmy to czego jeszcze nie wie. Na koniec projektu postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

OBSERWACJA

Obserwację kosmosu zaczęliśmy od dogłębnej lektury. W toku projektu okazało się, że dysponujemy 1 książką o kosmosie z literatury dziecięcej i 1 książką o gwiazdach dla dorosłych. Obie książki wykorzystaliśmy i w między czasie dokupiliśmy 1 pozycję anglojęzyczną. Zatem w ramach projektu korzystaliśmy tylko z 3 książek.

Ksiązki o tematyce kosmicznej

 

EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA

Wszystkie pomysły na kosmiczne doświadczenia i eksperymenty zaczerpnęliśmy z książki, pt. „365 Science Experiments”.

  1. Grawitacja
  2. Symulacja dzień i noc
  3. Uruchomienie małej rakiety

EKSPERT

Tu pojawił się największy problem, bo kompletnie nie miałam pomysłu, kto mógłby zostać ekspertem. Ostatecznie zdecydowałam, że skoro projekt przeprowadzam ja z dziećmi, to w rolę eksperta wcieli się Ojciec Dzieciom. W końcu to autorytet w każdej dziedzinie, a poza tym podobno kiedyś interesował się gwiazdami 🙂 Wybór eksperta okazał się strzałem w dziesiątkę, bo – tata jako ekspert – pomógł nam znaleźć konstelacje na niebie, a jest to zadanie nie łatwe przy wszechobecnym problemie zanieczyszczenia światłem.

ZAJĘCIA TERENOWE

Mimo wszystko nie zdecydowaliśmy się na lot w kosmos. Zaplanowaliśmy zamiast tego bardziej przyziemne podróże. Zaproponowałam dzieciom:

  • wypożyczenie książek z biblioteki,
  • wycieczkę do Parku Heweliusza,
  • odwiedzenie pobliskiego planetarium,
  • obejrzenie meteorytów w Morawsku.

Park Heweliusza w Poznaniu

Plac z Układem Słonecznym Tablica informacyjna o planetach Układu Słonecznego

DZIAŁANIA PLASTYCZNE

To mój konik i dla mnie najciekawsza cześć projektu. Jeżeli lubicie kosmiczne klimaty, to klikajcie, może coś Wam wpadnie w oko 😀

  1. Graliśmy w wymyśloną na potrzeby projektu grę planszową „3-2-1 Starujemy”.
  2. Karty z konstelacjami nieba okołobiegunowego, wykorzystaliśmy do wyklejania konstelacji, odwzorowywania konstelacji z magnetycznych gwiazdek, konstruowania konstelacji z klocków LEGO oraz ze słodkich pianek i robienia gwiezdnych pieczątek.
  3. Krążki z konstelacjami 12 znaków zodiaku wykorzystaliśmy do wyświetlenia ich na suficie oraz do zabawy nimi w formie gry MEMORY.
  4. Odnowiliśmy nasz przestrzenny model układu słonecznego nad łóżkiem oraz dodatkowo przykleiliśmy wycięte rysunki planet i konstelacje gwiazd na czarnym tle.
  5. Z zabazgranych kartek wycięliśmy model Słońca oraz ćwiczyliśmy matematykę.
  6. Rozpracowywaliśmy fazy księżyca za pomocą stempli oraz łańcucha.
  7. Ulepiliśmy prosty model Ziemi wraz z przekrojem oraz zrobiliśmy upcyklingowy globus.
  8. Klocki lego DUPLO wykorzystaliśmy do budowy kosmicznej rakiety.
  9. Z rolek papierowych skonstruowaliśmy modele rakiet kosmicznych i wcieliliśmy się w rolę prawdziwych astronautów.
  10. Wytłaczanki wykorzystaliśmy do budowy kosmitów, a z jednorazowych talerzy zmajstrowaliśmy spodki kosmiczne.
  11. Wykonaliśmy upcyklingowe stroje astronautów i wyruszyliśmy w podróż kosmiczną do przedszkola na spotkanie integracyjne.

Jeżeli ciągle Wam mało, to więcej kosmicznych inspiracji znajdziecie na Pintereście.

Tablica na Pintereście

PODSUMOWANIE

Na koniec wróciliśmy do pytań, które zadaliśmy na początku projektu i poszukaliśmy na nie odpowiedzi (głównie w książkach). Podsumowaliśmy projekt badawczy zbierając wszystkie materiały i pochwaliliśmy się naszą pracą przed najbliższą rodziną, a potem w internetach.

Z życzeniami miłej nauki przez zabawę

Marta

PS Większość elementów projektu realizowaliśmy równocześnie, a nie chronologicznie, bo tak nam było wygodniej. Oczywiście zaczęliśmy od usystematyzowania wiedzy i pytań, a skończyliśmy na podsumowaniu. Natomiast pozostałe działania odbywały się spontanicznie, w zależności od chęci Dzieci na określony rodzaj aktywności oraz mojego wcześniejszego przygotowania.

PS PS Praca projektem badawczym  uczestnikom i organizatorom bardzo się spodobała, chociaż na koniec było już zmęczenie materiałem. Mamy już pomysły na kolejne tematy. Jednak spodziewam się problemu z wyborem tematu. A Was jaki temat interesuje najbardziej?